Защо поскъпнаха цените на автомобилите?

През последната година се усети сериозен недостиг на автомобили за продажба, не само на нови, а и на тези „втора ръка“, на фона на нарастващото търсене като цяло. Да си купиш нов автомобил от автосалона вече не е въпрос на пари, а въпрос на време и търпение, докато чакаш с месеци, дори година, той да пристигне.

И понеже пазарът функционира като механизъм, целящ равновесие между търсене и предлагане, за да се възстанови дисбаланса между двете, цените на автомобилите се увеличиха драстично, и продължават да се покачват. Статистиката сочи, че през 2021 година цените на автомобилите са скочили с около 15-20% спрямо предходната година.

Как се стигна до тук?

Причините са ясни и включват съвкупност от фактори – някой са самите производители на автомобили, други - независещи от тях обстоятелства, продиктувани от събитията през последните две години.

Нека не отдаваме заслугата изцяло на пандемията от COVID-19. Криза в автомобилната индустрия беше отчетена още в началото на 2019 г., когато финансовите анализатори говореха за спад в продажбите на нови автомобили и прогнозираха cepиoзeн cпaд в тъpceнeтo нa такива през следващите няколко години. Една от причините е, че в периода 2020-2021 г. в Европа влизат в cилa нaй-cтpoгитe дoceгa eĸoлoгични cтaндapти. Πpoизвoдитeлитe, ĸoитo нe могaт дa ги пoĸpият, pиcĸyвaт глoби oт cтoтици милиoни дoлapи. Зa дa нe ce cлyчи тoвa, тe щe тpябвa дa oбopyдвaт aвтoмoбилитe cъc cĸъпи тexнoлoгии, ĸoитo дoпълнитeлнo щe пoвишaт цeнaтa им.

И през пролетта на 2020 година, когато продажбите на автомобили значително се забавиха, заради новосъздалата се ситуация, свързана с пандемията от COVID-19, производителите намалиха поръчките си на компоненти и материали за производство на нови автомобили, включително на чипове. А в една кола има средно 1200-1300 чипа (в електрифицираните автомобили са много повече). Притиснати от ситуацията, доставчиците на чипове сключиха договори с компании от други браншове – IT, електроника и т.н. И когато по-късно през 2020 година се възстанови търсенето на нови автомобили и съответно задвижи нуждата от производство на такива, налични чипове нямаше.

Последва и пожарът на голям завод в Япония – един от най-големите доставчици на компютърни чипове за автомобилната индустрия, което допълнително задълбочи кризата. А геополитическото напрежение между САЩ и Китай постави големите автопроизводители в борба за всяка свободна поръчка за полупроводници. Заради завишеното търсене и ограничените наличности, цените на тези компоненти скочиха главоломно. Някои автомобилни заводи дори затвориха. Междувременно, за да отговорят на поръчките на своите клиенти, автопроизводителите започнаха да произвеждат модели с по-малко електроника и екстри, но на по-висока цена. На фона на всичко това, през последните месеци цените на стоманата (която се използва в конструкцията на каросерията, двигателя и трансмисията) и на пластмасата (от която се правят брони, вътрешни части и много други компоненти) се увеличиха значително.

Резултатът: по-дълго чакане на модели в ограничени количества на по-висока цена.

По-малкото предлагани нови коли се отрази и върху пазара на употребяваните. През последната година повечето внасяни употребявани автомобили в България влизат в страната с 30% по-висока цена. Това обаче не спира хората, търсещи къде да вложат парите си преди инфлацията да ги „изяде“, да купуват автомобили с цел инвестиция. Като все по-добра инвестиция се възприема покупката на класически или ретро автомобили, които могат да върнат впечатляваща доходност.

Каква е прогнозата за бъдещето?

В дългосрочен план, кризата може да остави трайни белези в индустрията. В тази връзка производителите на автомобили търсят нови възможности, насочвайки се към иновативни технологии, алтернативни материали или нови доставчици на компоненти, с цел да отговорят на нарастващото търсене.

Може би автомобилите на бъдещето ще бъдат по-различни отколкото си ги представяме.

Имате въпроси?

19.591 ms. | 4.00 MB